søndag 24. oktober 2010

Dåpskake


Min nevø ble døpt i dag! Jeg fikk det ærefulle oppdrag å bake dåpskaken. Han kom til oss fra Korea for bare noen uker siden, så jeg ville gjerne ha med noe som symboliserte både Korea og Norge.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å herme etter Kakedesigns kake, men jeg ble ikke venner med marsipanen min i går kveld. Eller, kjevlet mitt ville ikke samarbeide. Uansett. Den blå marsipanen som skulle dekket kaka havnet i søpla mens panikken tok meg. Hva nå? Jeg hadde ingen plan B.

Vel. Uten marsipan kan man ikke dekke noen kake. Jeg glattet ut ganachen så godt jeg kunne, og modellerte noen roser av en marsipanrest. Flaggene hadde jeg allerede laget, heldigvis.


Flagg av marsipan og mmf.

Og det ble vel egentlig ganske bra, eller? Den ser ikke ut som noen klassisk dåpskake, men det gjør kanskje ikke noe? Dåpsbarnets foreldre ble i hvert fall godt fornøyde, og det er jo det viktigste.

Roser blir aldri feil.

Kaken er en chocolate mud cake, dekket med ganache. Rett og slett! Det er den aller beste sjokoladekaka jeg vet om. Jeg skal prøve den med fyll en gang også, bare for å se om den blir enda bedre eller om det blir overkill. Jeg er litt redd for det siste.

M:)

3 kommentarer:

  1. Jätte fin tårta! Hoppas Fredrik är glad!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for komplimentet - det betyr mye når det kommer fra deg! Dine kaker er fantastiske!

    M:)

    SvarSlett
  3. Synes du kom deg godt ut at den jeg. Kjempefin kake. Og så er jeg selvsagt veldig ydmyk og smigret over at du ville lage en kake inspirert av meg. Tusen Takk!

    SvarSlett