mandag 11. oktober 2010

Matmuffins med rips

Vakkert!

Jeg måtte bake litt i går. Men så skulle jeg helst ikke stappe i meg mer søtsaker (det sprakk litt senere på kvelden da jeg sendte mannen ut etter Walters Mandler, men nok om det). Løsningen ble matmuffins med rips - og de ble fantastisk gode! Litt sukker må nok til for å balansere den syrlige ripsen, men det er så lite at det nesten ikke teller.

Jeg måtte improvisere litt ettersom kjøleskapet var litt slunkent, men her er originaloppskriften (som jeg går god for):

SUNNE MUFFINS

120 g havrekli/hvetekli) (jeg hadde bare litt havrekli igjen, så jeg brukte havregryn også)
120 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 klype salt
100 g uraffinert sukker (jeg brukte vanlig sukker - og bare ca 50g)
120 g blåbær (jeg brukte altså frosne rips)
2,4 dl yoghurt naturell (jeg brukte vanlig lettmelk ...)
2 ss olje
1 ts vaniljeessens (jeg brukte vaniljesukker ...)
2 stk egg, romtempererte (jeg brukte egg! ... men kjøleskapskalde ...)

Forvarm ovnen til 180 grader. Legg muffinsformer i et muffinsbrett.

I en stor bolle, bland alt det tørre godt. Ha oppi bærene og bland forsiktig.

I en annen bolle, bland sammen yoghurt, olje og egg. Hell blandingen over de tørre ingrediensene og bland forsiktig  med en slikkepott til du ikke ser spor av mel. Ikke bland for mye - røra skal være klumpete.

Fyll muffinsformene 3/4 fulle.

Stek i ca 20 minutter, til muffinsene har stivnet og fått litt farge.

Ha på smør og ost - og nyt!

Ålreit frokost.


M:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar