mandag 6. desember 2010

Mer kjeks!

Hasselnøttkjeks. Uimotståelig!

 Fy, jeg skjems! Tenk å ikke oppdatere bloggen på over en uke, det er en skam. Jeg skylder på jobben.

Her kommer det i hvert fall noen kjeks. Jeg ville så gjerne prøve meg på en kjeksdeig som kunne fryses, for det høres jo utrolig praktisk ut. Tenk å ha kjeksdeig ferdig i fryseren og kunne ha rykende ferske, nystekte kjeks på 10 min! Sjennialt.

(ok, en halvtime, da - det tar jo tid å steke de søte små)

For enkelhets skyld tok jeg utgangspunkt i oppskriften på Vanilla Sugar Cookies, som jeg fant hos Sofia med Oförglömliga tårtor, også justerte jeg den bittelitt sånn at jeg fikk denne oppskriften:

200 g sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
2 egg
450 g hvetemel
200 g smør
100 g hakkede hasselnøtter

Bland sukker og vaniljesukker. Tilsett egg og miks videre. Tilsett hvetemel, nøtter og smør og bland til deigen såvidt kommer sammen. Kna deigen lett, rull til en pølse, pakk i plastfolie og la hvile i kjøleskap i minst 2 timer.

Når du er klar til å steke kjeksene, ta rullen ut av kjøleskapet (eller fryseren), skjær ganske tykke skiver av rullen og legg skivene på en bakepapirkledt bakeplate.

Stek kjeksene 170 grader i ca 15-20 minutter.


Nyt! Disse ble virkelig gode! Neste gang skal jeg teste å dyppe den ene enden i sjokolade ...

M:)

1 kommentar: