tirsdag 16. august 2011

Banansjokolademuffins


 I kjøleskapet lå noen halvspiste bananer. De lå der av to grunner: 1. For å unngå ekle bananfluer, og 2. Fordi jeg er for gjerrig til å kaste en helt ok banan en kresen guttunge bare har smakt på - og forkastet. Men tiden var kommet til å gjøre noe med disse halvspiste bananene. I skapet hadde jeg litt mørk sjokolade, så planen ga seg selv. Det var tid for banansjokolademuffins.


Jeg brukte min idiotsikre muffinsoppskrift, som jeg fant bak på noen muffinsformer en gang i silur-tiden, eller noe. Fordi den er idiotsikker, kan man tillate seg å eksperimentere litt med den, noe jeg også gjorde. Jeg reduserte sukkermengden til nesten ingenting (banan og sjokolade er jo ganske søtt i seg selv), og brukte brunt sukker i stedet for hvitt. Jeg erstattet 1/3 av melmengden med havregryn. I stedet for melk, brukte jeg en blanding av naturell yoghurt og fløte, for det var det jeg hadde i skapet.

Muffinsene ble utrolig gode, og forsvant allerede mens de var varme og sjokoladen flytende. De ble flatere og saftigere enn muffins vanligvis ble - jeg mistenker at det er pga væskeinnholdet i bananene, men er ikke sikker. Dette er ikke snuppete muffins, men egner seg aller best å servere varme akkurat som de er med en kopp kakao eller varm te på en litt kjølig dag.

Her er oppskriften, med mine forandringer i parantes (sånn ca, jeg tok ikke mål)

OPPSKRIFT: KJEMPEGODE, STORE MUFFINS

150 g smør/margarin (jeg brukte meierismør)
2 dl sukker (jeg brukte en knapp dl, og brukte mørkt, mykt kladdesukker)
2 egg
1 ts vaniljesukker (jeg bruker mitt eget, hjemmelagede vaniljesukker. Det kan du også gjøre - det er veldig enkelt, se bare her)
1/2 dl melk (jeg brukte noen youghurtrester og en slump fløte)
3 dl hvetemel (jeg erstattet 1 dl med havregryn)
1 ts bakepulver
Tilsett 2 dl sjokoladebiter, nøtter eller annet du måtte like (Jeg brukte altså to mosede bananer og litt hakket sjokolade)

Visp smør & sukker hvitt.
Rør i eggene, ett om gangen.
Tilsett vaniljesukker og melk - og moste bananer.
Rør inn mel og bakepulver og evt sjokoladebiter, nøtter, etc.
Fyll formene - bruk store, amerikanske muffinsformer.

Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 15 minutter. Nyt!

Spis meg!
M:)

2 kommentarer:

  1. Banan och choklad passar perfekt ihop. det låter som väldigt goda muffins.

    SvarSlett
  2. mmmmm, hørtes og så gode ut! :)

    SvarSlett